En månad i Aussie

Igår var det en månad sedan jag lämnade Sverige och nu har jag spenderat min senaste månad här. Så, vad har jag lärt mig? Ja man har mycket förutfattade meningar om detta land och jag kan faktiskt slå hål på en hel del med mina vunna erfarenheter.

Farliga djur ormar och spindlar gömmer sig överallt
Måste väl säga att det är lite av en besvikelse att jag inte sett en enda spindel eller orm i det här landet. I förrgår såg jag faktiskt min första ödla! Otroligt skräckinjagande med sina knappa 5 cm sprang den längs en klippa i Watsons bay. Men inga spindlar eller ormar. Dom ploppar tydligen inte upp ur toaletterna bara sådär till vardags.

Kängurur hoppar omkring överallt
För att hålla oss kvar på djurspåret så hoppar det inte heller runt kängurur överallt, åtminstone inte nära städer. Under min förra resa till Australien såg vi en hel del kängurur men då spenderade vi även mycket tid ute i buschen där de håller till. Dock så har jag faktiskt haft turen att få syn på vilda kängurur även denna gång! Nog att det var på långt avstånd och genom fönstret från min sittplats på ett tåg men som den naturmänniska jag är spritter det ändå till lite extra när jag får sen på vilda djur i vardagen.

I Australien är det alltid varmt
Ja, solen är väldigt stark på den här sidan jorden vilket gör att temperaturen stiger en hel del när den väl är framme. För tillfället är det dock vinter i Australien vilket gör att dehär temperaturerna inte alltid är så höga som man kan tänka sig. För att inte tala om när solen går ner, eftersom den är så stark är det en otrolig skillnad temperatumässigt när solen är uppe och när den går ner. Den går ner väldigt snabbt också vilket gör att det blir kallt på nolltid. Tyvärr håller den sig inte uppe lika länge som i Sverige heller utan går ner kring halv 6 på kvällen och sen blir det mörkt och kallt. Detta gör att det är supersvårt att veta hur man ska klä sig när man åker någonstans då man under dagen kan gå i T-shirt om det är en bra dag men kan vilja ha både tjocktröja och jacka under kvällen.

Allt är bakochfram och uppochner
Ja, gällande bakochfram-grejen måste jag faktiskt säga att det är så sant. När man tillbringar tid här kommer man på så många saker som man kanske inte hade tänkt på annars. Exampelvis så går ju solen ner på fel sida. Den går alltså åt helt tvärtom håll än hemma i Sverige vilket jag lärde mig den hårda vägen då jag hamnade i skugga när jag förväntade mig en längre tid i solen ute på en klippa i Manly. Låsen vrider man åt fel håll, bilarna kör på fel sida, passagerarsätet sitter på fel sida bilen, du står still på höger sida och låter de som har bråttom passera på vänster sida i rulltrappor, det är vinter när vi har sommar, vårtermin när vi har hösttermin och morgon när vi har natt. Igår såg jag till och med en tjej som gick runt med sin jeansjacka åt fel håll. Det är inte ens ett skämt.

Nog blir man lite knasig av att bo här men vet ni? Jag njuter för fullt och det tänker jag fortsätta att göra även resterande månader! 

 
 

Kommentera här: